Geschiedenis

De geschiedenis van de Erasmus ofwel de W.F. van der Wijck zoals het schip orgineel gedoopt is.

ms W.F. VAN DER WYCK 1923-1955 

 

Werf: Boele & Pot te Bolnes Bouwnummer 721 Bouwjaar 1922
Waterverplaatsing: 725 ton
Afmetingen: Lengte o.a. 64.31 m. (Lengte w.I. 61.60 m.), Breed 9.93 m., Holte 3.70 m.
Machine: 2 Kromhout dieselmotoren. Machinevermogen 2 x 500 rpk.
Machine sinds 1937: 2 Werkspoor dieselmotoren. Machinevermogen 2 x 625 rpk. Snelheid 12.31 knopen.

  • 11-1921: Op stapel gezet als W.F. VAN DER WYCK voor de Spoorwegveer- dienst Enkhuizen-Stavoren. Het schip was ontworpen door de scheepsbouwkundige M.A. Cornelissen.
  • 17-05-1923: Hoofdmotor 1 draait proef bij Werkspoor.
  • 05-06-1923: Hoofdmotor 2 draait proef bij Werkspoor.
  • 07-06-1923: Te water gelaten.
  • 1923: De motoren geleverd door Werkspoor worden bij de werf van Burgerhout te Rotterdam ingebouwd.
  • 01-09-1923: Eerste proefvaart, waarna het naar Enkhuizen vaart.
  • 1923: Het schip blijkt de contractueel vastgestelde (13 knopen) snelheid niet te kunnen halen en het trilt ontzettend. Maar het wordt wel gebruikt en er worden kleinere schroeven aangebracht.
  • 07-1924 tot 08-1924: Proefvaarten, snelheid nu 12.32 knopen.
  • 27-04-1925: Proefvaarten op Texelstroom, snelheid nu 12.848 knopen.
  • 1932: Het schip maakt reizen naar de Zuiderzeewerken.
  • 1937: Voorzien van nieuwe Werkspoor motoren.
  • 13-05-1940: De inspecteur van Koppe krijgt opdracht om de W.F. VAN WIJCK liggend in Enkhuizen te camoufleren tegen luchtaanvallen. Na 10 uur is het schip grijsgroen geschilderd.
  • 14-05-1940 De inspecteur krijgt bevel het schip voor de spoor- en binnen- haven te Enkhuizen tot zinken te brengen.

  

  • 09-09-1941: Op deze datum of op 17-09-1941 wordt het schip door de Duitsers gevorderd, het schip moet door de eigenaar naar Amsterdam overgebracht worden. Het schip wordt door de Duitsers herdoopt in WILKOMMEN.
  • 1943: Naar Antwerpen -Belgie- gebracht, om daar tot troepentransportschip verbouwd te worden.
  • 07-09-1944: Verbouwd tot Navigations Schulschiff, en herdoopt in REGULUS.
  • 1944: Aan het eind van dit jaar wordt het schip nog gezien op het IJsselmeer.
  • 1945: Na het instorten van het Oostfront wordt het schip ingezet bij de evacuatie van Oostpruisen en de overige "Ostgebiete".
  • 08-1945: Het zwaar beschadigde schip wordt op Wangerooge terug gevonden.
  • 07-09-1945: Het schip arriveert via IJmuiden te Amsterdam. Het schip wordt gesleept en is bemand met Nederlands en Duits marinepersoneel.
  • 09-1945: In de derde week van deze maand wordt het schip door de marine-autoriteiten vrijgegeven voor reparatie. Het wordt hersteld bij de N.V. Nederlandsche Scheepsbouwmaatschappij te Amsterdam.
  • 17-04-1951: Het schip maakt enkele proefvaarten tussen Oudeschild en Den Helder in de bootdienst van de N.V. Texels eigen Stoomboot Onderneming. De verkoop ging echter niet door.
  • 01-02-1953: Tijdens de watersnoodramp wordt het schip door het rode kruis ingezet als hospitaalschip in Dordrecht.
  • 24-05-1954: Het schip voer tussen Harlingen en West Terschelling voor de Terschellinger Stoomboot Maatschappij. Ook deze verkoop ging niet door.
  • 1955: Uit dienst gesteld.

m.s. ERASMUS 1955 - heden.

  • 09-09-1955: Verkocht aan de havendienst Spido te Rotterdam.
  • 1955: Verbouwd bij Wilton-Fijenoord, en als ERASMUS in de vaart gekomen.

  • 1956: Verbouwd, o.a. voorzien van een nieuwe stalen brug.
  • 10-1973: Uit dienst gesteld, en opgelegd.
  • 16-05-1974: Verkocht aan het ministerie van CRM.
  • 1974: Verbouwd tot internaatschip.
  • 11-06-1976: Als internaatschip in het Wantij bij Dordrecht in dienst gesteld onder de naam HOLLANDS GLORIE.

  • 1980: Het schip ligt als schoolschip te Zwijndrecht.
  • 2003: Het schip komt leeg te staan en wordt verkocht aan een paar scheepshandelaren.
  • 2007: Het schip wordt verkocht aan de familie van Driel die er een logeerhuis voor kinderen met een stoornis in het autistische spectrum willen gaan starten.
  • 2007: Tijdens het op de helling zetten van de Erasmus, t.b.v. de aankoop-keuring en eventuele reparaties, zakt de Erasmus over de achterste helling kar heen. Oorzaak is het zeer onoordeelkundig hellingen door de werf Kooiman Zwijndrecht. Dit laatste is door een kundig bureau onderzocht. Al was het schip nieuw geweest dan was het waarschijnlijk nog fout gegaan.
  • 2008: De logeerboot begint met haar activiteiten op de Erasmus.

Mocht er iemand nog meer informatie hebben over de Erasmus, dan zou ik dat graag te weten willen komen. Zoals gegevens over de W.F. van der Wijck tijdens de watersnoodramp in 1953.
Waar we ook naar op zoek zijn, zijn filmopnamen van de Erasmus of de W.F. van der Wijck